expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 6 april 2020

Trance Dance - Dancing in the shadows

Trance Dance - Dancing in the shadows
Utgivningsår: 1988
Skivbolag: CBS
Betyg: 4/5
När jag var yngre så gick jag i klass med en tjej som hävdade att hon kände Trance Dance. Jag kommer nog aldrig få reda på huruvida det var sant eller ej, men lite kul var det då att någon annan mer än jag upptäckt dom innan dom fått sin första riktiga hit. Ja, sen gick det som det gick. Trance Dance växte till ett av det sena 80-talets stora svenska band. Jag var ett Trance Dance-fan och älskade den sköna blandningen mellan svensk 80-talsdisco och rock, även om det tog ett tag för mig att vänja mig vid växlingen från de mer lalliga hitsen som "Don't say go" eller "River of love" till den klart rockigare "You're gonna get it". 


Så runt 1989 gick jag in på Thylins Skivaffär i Sundsvall och köpte kassetten av plattan "Dancing in the shadows" och den har gått rätt varm under åren. Sen hittade jag även en vinylversion under Vinylstallets rea i mellandagarna.

För visst håller detta ännu för en 80-talstörstande musiknörd. Visst känns "You're gonna get it" och "You're gonna get it" en aning sönderspelade och "Oh jungleland" är kanske inte plattans starkaste låt, men självklart hör dom dit. För detta är, förutom ett stor bit av mina tonår, också skön, välgjord och häftig svensk 80-talsmusik med bra driv. Det finns låtar här som jag inte kan förstå varför dom inte blev hits, som "Emergency" (egentligen gjord för filmen "P.S Sista sommaren") eller titelspåret "Dancing in the shadows", den sistnämnda kanske en av bandets mest bortglömda hits. Eller varför avslutande höjdarlåten "Faroutaway" inte släpptes som singel! Eller varför ingen minns den lysande hiten och trackstvåan "Joy toy" idag.

Jag står för att jag gillar Trance Dance än, det svenska 80-talet kanske när den var som bäst. Föregångaren "A-ho-ho" var också bra, men detta är förstås mästerverket i deras katalog, som förvisso inte är så lång. Det kom riktigt bra låtar efteråt också, "Push", "Is it love" eller coverversionen på Sailors "A glass of champagne", men det var ändå inte riktigt samma sak. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...