expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 18 juli 2020

Count Basie Meets Oscar Peterson - The timekeepers

Count Basie Meets Oscar Peterson - The timekeepers
Utgivningsår: 1983
Skivbolag: Pablo
Betyg: 4/5
Under ett flertal år på 70-talet så träffades två av jazzens giganter, Oscar Peterson och Count Basie, i en studio och jammade, tillsammans med basisten John Heard och trumslagaren Louis Bellson. Det resulterade i hela fem duettplattor med dom båda (varav jag har två). 


Just den här plattan har ett visst nostalgivärde eftersom jag för drygt 30 år sen fick den kopierad på kassett min kompis, som var full av entusiasm för den här plattan. Men självklart är det roligare och ha ett original. Och, ja, detta är en japansk utgåva som jag hittade på Erikshjälpen för ett par år sen under vad jag skulle vilja kalla "Jazz-CD-sommaren", när dom hade fått ett dödsbo från ett jazzfreak som hade en gigantisk samling av jazz-CD och jag bara köpte och köpte.

Jag har tidigare sagt, och står för det, att Count Basie som pianist är minst sagt begränsad och lite väl minimalistisk för att spela i trioformat medan han istället är en av tidernas bästa storbandsledare. Jag köpte en skiva för några år sen med något så ovanligt som en platta med Count Basie och hans trio och det är väl inte den bästa skivan med "greven" som jag har i samlingen. Oscar Peterson däremot är ju en av mina favoriter bakom tangenterna så tillsammans så lyckas dom här skapa stor musik och Basie lyfts upp av Oscars fenomenala talang! Lyssna på öset i "(Back hom again in) Indiana" eller bluesgången i "Rent party", som föregås av ett skönt pianospel utan komp. Det är avslappnande och perfekt att, precis som jag gjorde, sitta på balkongen i den svala sommarkvällen och lyssna på denna skiva. Sen tidigare har jag den efterföljande och avslutande "Yessir that's my baby", men jag hoppas att så småningom få tag på dom övriga tre delarna i detta möte mellan Basie och Peterson!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...