expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 28 juli 2020

Sommarplågor #16: Genesis - Invisible touch

Genesis - Invisible touch
Utgivningsår: 1986
Skivbolag: Charisma/Virgin/Atlantic
B-sida: The Last Domino
Genesis är bandet där man inte låter medlemmarna egna soloframgångar i första taget påverka bandets framtid. Innan 1986 hade Phil Collins varit upptagen med sin oerhört framgångsrika "No jacket required"-platta och Mike Rutherford hade det då kanske inte lika stora Mike & The Mechanics, men Phil är inte den som sviker sina kompisar utan snart var det direkt in i studion igen för nästa Genesis-platta. 

Inför låtskrivandet till plattan så satt Collins, Tony Banks och Mike Rutherford och jammade lite och Rutherford spelade ett gitarriff som Collins impoviserade fram refrängen till och plötsligt var stommen till en av 1986 års mest överraskande sommarhits klar. För tittar man på listkarriären i Sverige så är det en lite märklig väg som låten tog. På Tracks så skvalpade låten i botten i några veckor innan den lämnade listan. Men att den redan varit passé på Sveriges då största hitlista hindrade inte Sommartoppen att ändå plocka in den och låten överlevde och spelades faktiskt hela sommaren, 8 av 9 Sommartoppsveckor endast på antingen platserna 5,6 eller 7. Men samtidigt så var sommaren 1986 lite märklig med tanke på att sommarens stora hit det året, Eurythmics "Thorn in my side", då bara var ett random albumspår och inte släpptes på singel i Sverige förrän i september. 

Men Genesis låt då var likväl en av mina favoriter, på den tiden bättre än vad någon av singlarna från Phil Collins storsäljaralbum var, och mitt intresse för låten har inte minskat nämnvärt med åren (även om jag idag älskar "No jacket required"). Jag gillar låtens helsköna sommarlätta 80-talspopproduktion, jag gillar melodin och Phil Collins sång. Dessutom minnena från 1986 när jag hörde på Sommartoppen, då för första gången, och var lätt förvirrad konceptet och av alla nya låtar (ja, relativt nya i alla fall) man hade valt och lycklig över att jag ändå kände igen EN låt, som dessutom var kanonbra, eftersom Genesis ju redan legat på Tracks. I Sverige känns låten lite bortglömd idag. Nämner man sommarlåtar så är knappast "Invisible touch" den första man tänker på, inte ens om man säger sommarlåtar från 1986. Inte ens "Thorn in my side" kommer först (den känns mer som en hösthit idag) utan den man minns främst är en annan låt, som jag tänkte återkomma till i en senare Sommarplåge-artikel, nämligen Fredas "Vindarna"! Samtidigt är det väl det som gör att Genesis "Invisible touch" för mig ännu känns somrig, skön och fräsch och inte sönderspelad och tröttsam som en del andra sommarhits från 80-talet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...