expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 31 mars 2021

Gigi - Gigi

Gigi - Gigi
Utgivningsår: 2001
Skivbolag: Palm Pictures
Betyg: 3/5
Afrikansk världsmusik med jazzinfluenser, vad sägs om det? Ingen kan säga att min samling inte är bred i alla fall! Jag ska erkänna direkt att detta var lite av en "blindbuy", jag hade inte riktig koll på vad detta var när jag såg den på Röda Korset utan blev nyfiken när jag såg att Herbie Hancock och Wayne Shorter var med på plattan och kollade lite på Youtube vad det var och tyckte det lät spännande. Gigi, född 
Ejigayehu Shibabaw, är född i Etiopien och numera gift med en amerikansk musiker, Bill Laswell. 

Jag ska inte låtsas som att jag är en expert på världsmusik eller musik från Afrika, men jag har börjat upptäcka mer och mer den senaste tiden och insett att det finns mycket spännande där olika musikstilar och världar möts för att skapa ny musik. Och det här är faktiskt riktigt bra och mysigt att lyssna på, även om det inte är jätte-lättillgängligt eller har dom enklaste melodierna. Man har lyckats på ett riktigt bra sätt ta Gigis traditionella etiopiska musik och blanda det med både funkiga och jazziga rytmer och det låter riktigt unikt och avkopplande!

Jag kan rekommendera både det sköna blåset i "Aynama" och rytmen, melodin och gunget i "Guramayle". Det är riktigt snyggt och bra arrangerat detta! Så även om jag inte är någon som lyssnar jätteofta på världsmusik så kan jag klart varmt rekommendera Gigis platta. Detta blir klart kvar i samlingen!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...