expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 6 juli 2015

Desperados - Söker efter kärlek

Förra sommaren skrev jag en gjorde där jag skrev om en sommarklassiker per år och jag tänkte göra en liten serie även i år. Jag fick idén när jag skrev om Berlins "Dancing in Berlin", som ju är en mindre känd låt med ett band känd för en enda hit.  Jag hade tänkt att i singeltipset under X antal veckor skriva om andra låtar med band som haft en succéhit och sen aldrig synts på listorna. Jag vet att jag är lite ute och klampar på bloggen Beatbox och det eminenta podradioprogrammet Nevergreens tassemarker här, men jag tror att dessa sidors ägare inte har något emot om jag också ansluter mig till skaran musikälskare som vill lyfta upp band som är värda ett bättre öde än att bli fjättrad vid sin enda framgång, hur bra den än vara må.

Först ut är ett band som dominerade Sommartoppen 1990 utan att komma i närheten av en Tracksplacering. Desperados kom från Uppsala och hade sångaren Michael Stolt vid mikrofonen. Jag hörde dom första gången 1989 i "Listan" när dom bubblade med en låt på engelska, fråga mig inte vilken det var för låten passerade mig rätt obemärkt förbi.
1990 så hade dom sadlat om till svenska och fick en monsterhit med låten "Louise", en glad somrig svensk calypsopopdänga som spelades överallt i radio den sommaren. Jag var sådär intresserad av låten först, men allt eftersom sommaren gick så blev jag mer och mer intresserad av den och idag är den ett skönt sommarminne från det år då jag slutade högstadiet.

På hösten så kom så uppföljarhiten som helt glömdes bort, trots att jag när jag hörde den i Tracks tyckte att den var minst lika stark och snygg som "Louise", även om den här nya var en mer rak popstil. Den hette "Söker efter kärlek" och var en snygg svensk poplåt med en melodi som satt där. Det fanns väldigt mycket s k lagompop runt denna tid, skarven mellan 80- och 90-tal, alltså svenska band som gjorde pop som var lagom snygg, lagom trevlig och lagom hitmässig, spelades lagom mycket i Sportradion, men som inte stack ut en millimeter och var relativt tråkiga och ointressanta (med band som Time Gallery, Edin-Ådahl osv). Desperados kunde ha hamnat i den fållan om man lyssnar till produktionen, men både "Louise" och "Söker efter kärlek" hade snygga melodier med ett gung som fastnade. Jag lyckades dessutom hitta bandets andra platta "Ingenting" (som jag dock inte hunnit höra än).
Michael Stolt dök 1995 plötsligt upp i melodifestivalen tillsammans med namn som Lasse Lindbom, Janne Bark och Simon Ådahl och gjorde den riktigt lysande dängan "Följ dina drömmar" och släppte för några år sen en soloplatta. Men jag tycker ändå att "Söker efter kärlek" är ett bevis på att Desperados var ett svenskt bra band som borde ha haft ett bättre öde än det blev.

6 kommentarer:

  1. Kul läsning! Kolla gärna upp Mickes senaste äventyr med soloplatta samt gruppen Kaipa Da Capo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är pinsamt långsam här med svaret, men tack för kommentaren och för tipset! :)

      Radera
  2. Jeanette Bengtsson1 september 2020 kl. 19:22

    Och nu kommer Micke med ny platta - singeln "Ingen annan än du" släpps på fredag, 4 september 2020! Undertecknad är med och körar på denna fantastiskt fina låt! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jeanette, kul att höra. Lycka till till både dig och Micke. :)

      Radera
  3. Första Desperados har jag i samlingen (CD) och den är ju faktiskt riktigt bra. /Micke i Gävle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den plattan har jag inte än, men den är nog helt OK. /Jörgen Stafrin

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...