expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 15 september 2015

Peaches & Herb - 2 hot

Jag kände för en resa in i den amerikanska 70-talssoulen igen! Den här skivan har jag nämnt som hastigast, under min text om min resa till Gävle förra sommaren. Skivan är nämligen köpt där, på second hand-butiken Redo och var då ett blint köp där jag inte hade en susning om vilka Peaches & Herb var. Det visade sig att instinkten sa mig rätt! Denna platta från 1978 är en riktig skön och svalkande soulupplevelse.

Själva bandet, Peaches & Herb, bildades redan 1968 och höll på att helt försvinna två år senare, då Herb, den manlige sångaren i duon, Herb Fame, valde att satsa på att bli polis i Washington istället. Peaches då hette Francine Hurd Barker, och "Peaches" var ett smeknamn hon haft sen barn.
1976 så valde Herb Fame att satsa på sitt band igen och valde Linda Greene som den nya Peaches, vilket
blev den mest kända konstellationen med det namnet. Peaches & Herb gör smäktande och dansant soul som har mycket stänk av romantik då paret sjunger oerhört bra ihop på ett kärleksfullt sätt. Denna deras fjärde album, "2 hot", har en sockersöt lyster, men med en funkig discokula under och det är oerhört snyggt gjort! Framför allt gillar jag balladen och hiten "Reunited" starkt där paret sjunger väldigt bra ihop! Dessutom kan man inte annat än älska "Four's a traffic jam", både för den eleganta titeln, men också för den underbara och känslosamma pratsekvensen i inledningen!
Men allt är alltså inte bara sockersött här utan låtar som "All your love (give it here)" är häftig funkkaskad och i inledande "We've got love", med sin starka refräng, så åker discokulan fram.

Detta är en riktig fröjd för öra och sinne. Den både svänger, river och smeker och duon sjunger fantastiskt tight och bra tillsammans med Herb Fames lite falsettliknande röst och den mer förföriska rösten hos Linda Greene. Dock splittrades den här duon 1983 då Herb beslutade sig för att återvänta till polisen och sen dess har han använt sig av idel "Peaches" därefter. Linda Greene gjorde tre gospelplattor innan hon lämnade branschen.

Men ibland så är det tillfälligheternas spel. På samma sätt som förra året, då jag hittade Peaches & Herb på en second hand en sommardag i en mellansvensk stad, Gävle, så lyckades jag hitta en till med samma grupp under en ny tripp till en mellansvensk stad denna sommar, i detta fall Hudiksvall. I detta fall var det uppföljaren till den här, "Twice the fire" från 1979, men till min besvikelse så är den inte ens i närheten vad gäller melodier och produktion utan är en väldigt trist och intetsägande platta. Därför rekommenderas den här varmt i första hand, för den lyckas kombinera det mesta som man behöver för en skön och avkopplande musikstund i den slickade och mjuka 70-talssoulen! Men vem vet, åker jag till en ny mellansvensk stad till nästa sommar kanske en till platta med duon dyker upp i en skivback...

Jag kan inte låta bli att bjuda på tre låtar från den här plattan, dels hiten "Reunited" och dels den funkiga "All your live (give it here)", men jag vill gärna få med den relaxande balladen "Four's a traffic jam" också.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...