expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 12 juli 2016

Humpe Humpe - Yama-ha/Memories

Nu är det dags för reklam! Inte i ordets rätta bemärkelse dock, för fullt så desperat har jag inte blivit. Men det har funnits ett flertal låtar som balanserat på gränsen genom åren, inte minst på 80-talet då snacket om reklamfinansierade medier gick som mest varm. I Tyskland så kunde man dock 1985 höra en väldigt massa japanska märken nämnas på en hit gjord av dom tyska systrarna Inge och Annette Humpe. Systrarna hade varit med i flera inflytelserika synthband innan dess. Båda hade varit med i DÖF (Deutche-Österreisches Feingefühl) och Annette dessutom i Ideal och var dessutom nära med Stefan Remmlers band Trio.

Nu nämner Humpe Humpe, som systrarna skulle komma att kalla sig som eget band, bara namnen och inte pushar på något av märkena så någon diskussion om reklam kom aldrig när den här låten letade sig upp på Trackslistans nedre regioner i september det året. Men för er som undrar så är det dessa namn i väldigt snabbt tempo som nämns: Yamaha, Mutsibishi. Toyota, Suzuki, Sony, Minolta, Kawasaki, Sanyo, Casio och Toshiba.

Men jag gillade låten skarpt direkt, just för att den stack ut enormt mycket med sumoskrattet som går igenom låten, marschtempot och den japanska inramningen i melodin och produktion. Den var kul, charmig och smart och inte minst originell. Därför blev jag förstås jublande lycklig när jag hittade denna singel på en second hand som hette KBs i Härnösand när jag bodde där 1995-1996. En av mina roligaste nöjen när jag gick på Härnösands Folkhögskola var att på lördagarna bege mig till KBs och rota igenom deras singellåda med vinylsinglar för 3 kronor styck och hitta många gamla tracksgodingar från ca 10 år tillbaka.

Nu är "Yama-ha" den kända hiten på denna singel, men den lanseras med två A-sidor, även om andra sidans "Memories" helt har drunknat i sin mer spelade låtsyster. "Memories" är en mer mystisk och spännande låt som lite för tankarna tillbaka till syntheran 3-4 år längre bak i tiden, med en av systrarna laid back pratsjungandes till en spännande ljudbild. Men jag tycker verkligen om såna här lite mystiska låtar med spännande produktioner som man inte riktigt vet var de ska ta vägen och totalt sätt är detta en perfekt höjdarsingel.

Humpe Humpe är som band sorgligt bortglömd idag och deras debutplatta, med dessa två låtar på, är riktigt bra! Jag kanske skriver om hela plattan någon gång, för den är en riktigt relaxande new wavepop-skapelse.
Men bandet själva försvann i glömskan efter floppen med andra plattan, också rekommenderbar, "Swimming with sharks", som var producerad av Münchener Freiheits hovproducent Armand Volker.
"Yama-ha" var en smart och rolig hit som inte spelas allt för mycket idag och därför är det mig ett nöje att bjuda på både den och "Memories".



1 kommentar:

  1. Humpe & Humpe - Yamaha
    https://www.youtube.com/watch?v=4VPhrkkmxIg

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...