expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 18 juli 2016

Kultstämplat: Lövens Kemiska Fabrik - Heart sounds

I vår serie kultstämplade skivor som lämnar en i ett helt moln av frågetecken har vi idag kommit till den kanske märkligaste skivan jag någonsin har köpt. Tittar man på framsidan kan man förledas att tro att det är någon sorts EP med romantiska låtar från 50- eller 60-talet. Två rätt uselt tecknade ungdomar sitter och flörtar på en bänk och titeln på skivan är kort och gott "Heart sounds", med bokstaven O ersatt med ett kärlekshjärta.

Nu är detta inte alls så romantiskt som man kan tro för om man vänder på omslaget så säger den att det handlar om en skiva med olika sorters hjärtljud, utgiven av Lövens Kemiska Fabrik. Detta är reklam för deras hjärtmedicin "Nitroduran" och för att sälja den så har man valt att ge ut en singel med diverse ljud på hur hjärtat låter, dels vid normal puls och en stor mängd vid olika sorters problem. Jag antar att antingen ska man köpa ett stetoskop och lyssna på skivan och sen lyssna på sig själv för att upptäcka sitt eventuella fel. Eller så är det till för läkare som inte riktigt är säker på sin diagnos. Jag kan själv säga att om jag kommer till en läkare och frågar:
"Du, är du SÄKER på att jag har det där du sa?"
Om jag får svaret:
"Ja, min skiva sa Aortainsufficiens så då går jag på det", så lovar jag att byta sjukhus.

Alternativ tre är att det är till för läkarundervisning, vilket kanske är den troligaste förklaringen, fast behöver dom verkligen få reklam för en viss sorts hjärtmedicin för sin lektion, eftersom det på baksidan ingår instruktioner för dosering av medicinen?
Och kanske fanns det också någon som en lördagskväll kände sig lite festsugen och fick frågan av partypolarna:
"Har du någon häftig festmusik?"
Varpå denne svarar:
"Ja, jag har den här "Heart sounds" med olika hjärtljud som Lövens Kemiska har givit ut..."

En annan sak som känns lite kul och märklig finns om man granskar framsidan på omslaget igen. Detta är alltså en skiva för att, antar jag, på något sätt förebygga hjärtproblem och hjälpa läkarkåren. Varför väljer man då att publicera en bild där killen håller en cigarett i handen?! Känns inte det lite konstigt?
"Rökning skadar förvisso hjärtat, men om du känner suget så köp singeln för att ta reda på om du är i riskzonen."

En annan sak som jag har lite svårt att förstå är varför texten på omslaget står på svenska, men skivan i sig är på engelska. Känns det som att om man har ett problem med hjärtat så vill man sitta med svensk-engelskt medicinlexikon för att försöka översätta vad sjukdomen heter på läkarsvenska?

Jag kan inte bjuda på smakprov, för av naturliga skäl är denna skiva rätt sällsynt och inte upplagd på någon Youtubesida, men jag känner ändå att jag har fått ett visst lystmäte för mitt intresse för konstiga skivor. På denna discogs-sida kan ni i alla fall läsa lite mer om skivan:
https://www.discogs.com/No-Artist-Heart-Sounds/release/8177748

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...