expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 28 oktober 2019

Pilot - Two's a crowd

Pilot - Two's a crowd
Utgivningsår
1977
SkivbolagArista
Betyg4/5
Vilka Pilot var hade jag inte en susning om, men skivan kostade 1 krona och då kan man ju chansa lite, speciellt om producenten är Alan Parsons, vilket var det enda jag hade att gå på. Det är inte alls ofta jag gör s k "blindbuys" på fullängdsvinyl numera. Jag ska ju hinna höra igenom dom också och risken är att en skiva jag inte alls vet vad det är blir liggandes mitt ibland den gigantiska hög av skivor som jag vet vad är och som ska plöjas igenom. Men ibland kan ett blindköp också gå hem rejält, som till exempel Gorgoni, Martin & Taylor som jag skrev om i vintras (eller vad man nu ska kalla det, eftersom jag fick just den gratis).


Rent musikaliskt kan man ana kopplingar mellan ovan nämnda trio och detta band. Pilot var från Skottland och när denna platta, "Two's a crowd", släpptes hade bandet sina bästa dar bakom sig. Man hade haft hitar med låtar som "January" och "Magic", men nu var endast två medlemmar, David Paton och Ian Bairnson, kvar av bandets tidigare fyra. Detta är kom att bli Pilots sista album på 25 år så det är ju ett rätt udda sätt att börja intresset för ett nytt band, genom att starta samlandet bakifrån och inte från bandets mest kända period.

Men "Two's a crowd" är likväl ett lysande album som andas både 10CC, Steely Dan, Gilbert O' Sullivan och förstås Alan Parsons Project. Det är skönt och avkopplande, men samtidigt utforskande och experimenterande. Det är både vackert och spännande med lysande musiker! "One good reason why" är en av plattans mest lysande låtar, liksom den smekfulla balladen och singeln "Monday tuesday"! Detta är utan tvekan en av detta års mest intressanta fynd som givetvis blir kvar i samlingen och det bevisar att man ibland kan hitta fantastiska skatter även för en ynka krona.

Medlemmarna i Pilot spelade snart med både Alan Parsons Project och 10CC innan man återförenades för ännu en platta 2002. Men för att presentera Pilot för er så blir det förstås tre smakprov här från detta synnerligen varmt rekommenderade album!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...