expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 9 november 2019

Thelma Houston & Jerry Butler - Thelma & Jerry

Thelma Houston & Jerry Butler - Thelma & Jerry
Utgivningsår: 1977
Skivbolag: Motown 
Betyg: 4/5
Det var allt för länge sen jag gav Thelma Houston utrymme här på bloggen. I det här fallet gör hon en duettplatta med The Impressions Jerry Butler. Egentligen tycker jag att detta när två soloartister platta med bara duetter är lite tveksamt. En duett känns som något ska kännas speciellt och något man gör en gång med någon. Ett helt album riskerar att förta spänningen. Diana Ross och Marvin Gaye lyckades dock riktigt bra på sin platta som jag skrev om för drygt ett år sen och jag måste säga att Thelma och Jerry lyckas ännu bättre.

Två plattor gjorde dom officiellt, vilket dock är en sanning med modifikation. Två låtar från detta album blev över till den plattan och sen fyllde man på med tidigare outgivet solomatrial från båda artisterna. Så vill man ha en riktig duettplatta så är denna att föredra (även om uppföljaren "Two to one" säkert är kanonbra rent musikaliskt).

Men även om jag är lite skeptisk till konceptet duettplattor så tycker jag detta är fantastiskt bra! Jag tycker Thelma Houston och Jerry Butler har en väldigt bra kemi ihop och stråkarrangemanget är lysande. Hör bara på "(Play the game of) Let's pretend" vars inledning är grymt snygg! Jag gillar också entusiasmen och glädjen i inledande "Only the beginning".

Plattan har, förutom att den är för kort, bara en halvtimme, bara ett fel, ett gravt krystat medley av Chicagos "If you leave now" och The BeeGees "Love so right". Det känns som om man har försökt så desperat att komma bort från originalen att man lagt ner mer energi på att experimentera med produktionen istället för att få fram låtens melodi. Och varför ett medley? Varför inte bara göra låtarna var för sig?
     Men totalt sett är detta en riktig soulhöjdare från 70-talets slut med galant produktion och arrangemang, kemi och känsla! Ännu en titel till Thelma Houstons långa rad av kanonplattor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...