expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 28 juli 2021

Dusty Hill och ZZ Top var det coolaste som fanns!

Dom var, och är, kanske rockvärldens coolaste band, med en stil som är unik. För vem hade väl trott att en grupp med två medlemmar som för evigt såg ut som två pensionärer med långa jultomteskägg skulle bli en av världens största boogie- och rockgrupper. Idag nås jag av nyheten att en av skäggen, bassisten Dusty Hill, har avlidit i en ålder av 72 år. Denna artikel är kanske lite hastigt skriven och påkommen, men så är det ibland. Ödet vill annorlunda. Musikvärlden har förlorat två av sina coolaste medlemmar i år, Svante Thuresson och Dusty Hill, inga övriga jämförelser dock.

ZZ Top, Dusty Hill, tillsammans med det andra skägget Billy Gibbons och han som heter skägg, Frank Beard, var det coolaste som fanns när jag växte upp. När jag hörde "Sharped dressed man" för första gången och såg videon på TV och dom skäggiga farbröderna i solbrillor som små dansade med sina gitarrer skönt på scenen och simultant vevade armen bakåt och pekade och vips så trollade dom fram något hjälpande till musikvideons huvudperson så var det så häftigt på något sätt. Jag köpte inte så många ZZ Top-plattor av någon anledning, jag vet jag borde ändra på det, men singlar med dom har jag en del och alla är från den eran som alla stora ZZ Top-fans egentligen hatar, när gubbsen plockade fram syntharna och blev discofierade i ett försök att haka på sin tid och förbli i toppen. Men jag tyckte, och tycker, det var grymt bra och skön mix av boogierock och disco. Min favorit med ZZ Top har jag redan skrivit om en gång, 
discodängan "Velcro fly" med sina pumpande trummor och en grymt skön produktion. Sen att jag kanske är ensam om den åsikten är jag rätt van vid numera.

Få artister hade sån timing, samarbete och personkemi framför kameran som Billy Gibbons och Dusty Hill och få kunde få rock att gunga och röja som Hill och Gibbons! 2003 var dom i Sundsvall och spelade på Gatufesten. Jag glömmer aldrig heller en artikel i Aftonbladet där tidningen passade på att med hjälp av datorn raka av Gibbons och Hill skäggen för att se hur dom skulle se ut och medlemmarna faktiskt fasade över resultatet och lovade att skäggen skulle vara på för evigt. I Hills fall så blev det verklighet! Så jag vill i detta lilla försök till hyllningsartikel tacka Dusty Hill för det han gjorde för musiken och alla sköna stunder han och hans kompisar i ZZ Top har givit genom åren. Så som val av videor att hylla Dusty Hill har jag givetvis 
klassikern "Tush" från 1975, som Dusty Hill sjunger lead på, samt min favoritvideo med dom, den till "Sharped dressed man"!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...