expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 10 juli 2021

Live For Ireland (Self-Aid)

Live For Ireland (Self-Aid)
Utgivningsår: 1987
Skivbolag: MCA
Betyg: 3/5
1986 var det hög arbetslöshet på Irland med nästan 250 000 arbetslösa. För att stödja dessa människor arrangerades denna gala, i välgörenhetsgalornas tidevarv, 80-talet. Alla artisterna ställde upp gratis och det var en imponerande samling av Irlands mest kända artister som ställde upp, bland annat U2, The Pogues, Chris De Burgh, Clannad, Van Morrison, The Chieftains och Boomtown Rats, som gjorde sitt sista framträdande på över 25 år. Elvis Costello finns också med här. Till det spelades också en platta in med en låt från var artists set från galan och givetvis var det nyss nämnda kända namn som förekom.

Det är svårt att inte låta bli att tänka på om huruvida en liknande gala hade ens funnits i tanken idag, 2021, framför allt här i Sverige och utan att den fått en progg/punk/grov vänster-stämpel på sig? Men om vi nu fokuserar på musiken på plattan så är detta bättre än jag hade förväntat mig. Det är bra ös och fina framträdanden, även om det går upp och ner. Från U2 har man av någon anledning tagit med låten "Maggie's farm", vilket är en rätt ointressant låt. The Pogues är ett band jag också kan leva utan och Clannad korta "Theme from Harry's game" kändes lite meningslös. 

Men det finns mycket bra här också! Jag gillar In Tua Nuas ösiga "Seven into the sea" och "The Fountainheads "Feel it now" är också en annan favorit, och när ett namn som Van Morrison, som jag normalt är tämligen ointresserad av, lyckas göra en riktigt bra låt här så är detta helt OK faktiskt. Jag gillar stämningen i konserten och betyget är en riktigt stark trea, på gränsen till en fyra, och skivan blir kvar i samlingen. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...