expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 21 augusti 2021

Peter Lundblad - Musik i mitt öra

Peter Lundblad - Musik i mitt öra
Utgivningsår: 1981
Skivbolag: Sonet
Betyg: 3/5
Lite Peter Lundblad kanske? Nu tänker någon att detta är väldigt utstuderat, Lundblad + sommar = "Ta mig till havet". Men icke, hans stora mastodontlåt har jag redan skrivit om, för drygt 5 1/2 år sen när han tragiskt avled. Och hur mycket jag än gillar "Ta mig till havet" så kommer jag inte ifrån, Lundblad var som bäst i början av 80-talet, med låtar som "Jag brinner" (som jag också skrev om i samma artikel då), "Ge apan i dig en chans" och plattan "Lugn extas". Och från denna platta kommer just den andra låten.

Vill man skaffa den här plattan så kan man få leta efter två titlar. Antingen just "Musik i mitt öra", som är titeln på denna originalutgåva, eller så den andra titeln, "Jag tänker på dom ibland", som är titeln plattan fick när den gavs ut på nytt senare. Men att hitta originalplattan i second hands-butikernas skivbackar är inte alls svårt.

"Musik i mitt öra" är en riktigt bra platta, varken mer eller mindre. Peter Lundblad vandrar mellan kärlekslåtar och låtar med ett visst politiskt budskap. "Ge apan i dig en chans" är ju då en miljölåt, medan han i "Aja, baja, det är förbjudet" gör upp med den svenska mentaliteten och Jantelagen årgång 1981 på ett oväntat hånande sätt. Jag ska väl inte säga att alla låtar är 100 % starka, bakom singlarna, men det är skönt proddat, ofta i ett sorts svensk relaxande yacht rock-sound och det är riktigt bra melodier. Den är inte lika stark som "Lugn extas", men fullt godkänt ändå och blir klart kvar i samlingen!

2 kommentarer:

  1. Peter Lundblad gick bort alldeles för tidigt. En duktig artist som var mycket mer än Ta mig till havet.
    Jag minns när han sopade banan med motståndarna i frågesporten Supersvararna i TV. Han var väldigt allmänbildad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var helt klart mycket mer än Ta mig till havet. Hela plattan "Lugn extas" är riktigt bra! :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...