expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 11 november 2021

Electric Banana Band - Banankontakt av tredje graden

Electric Banana Band - Banankontakt av tredje graden
Utgivningsår: 1982
Skivbolag: EBB Records
B-sida: Spanska klådan
Idag när detta skrivs så är det Singlarnas dag här i Sverige. Alla dessa specialdagar har ju ballat ur fullständigt, och det är ju egentligen en rant för ett annat tillfälle, men man kan väl stödja denna dag med att skriva om en just singel. I detta fall är det dessutom en av mina absolut tidigaste favoritlåtar och det har hållit sen dess! Dessutom är det ju bra tajming när jag igår lyssnade på P2 Dokumentärs program "Ikoniska barnlåtar" om hur just denna klassiker kom till. Lyssna på det om ni har chansen! 

Electric Banana Band är ju alltså Lasse Åberg, Klasse Möllberg och Janne Schaffers band från "Trazan & Banarne"-serien, som jag älskade som barn. Och fortfarande gör än! Håll barnet i dig vid liv, sägs det ju, och jag blir lycklig fortfarande av att se Åberg och Möllberg och deras sketcher, Nicko & Pullver, Lasse Åbergs tragikomiska berättelse ur barndomen om nya skor och om att bli vald sist på idrotten och Electric Banana Band. Sen ska jag inte säga att allt av bananbandets material är höjdare, men jag gillar energin och spelglädjen hos dom ändå! Jag har alltid önskat att dom hade vunnit Melodifestivalen 2006, mest för att se minen på Europas röstare när Sverige representeras av ett gäng pensionärer i djurkostymer och målade ansikten som sjunger barnlåtar.

Men "Banankontakt av tredje graden" var det ju det skulle handla om. Jag älskade den här låten som barn och det finns kassettinspelning från detta år när jag sju år gammal sjunger med i låten efter att jag spelat in låten från Svensktoppens ersättare Skivstafetten genom att sätta en bandspelare in till en radiohögtalare. Låten är egentligen en miljölåt och om hur utomjordingar i form av bananer kommer och tar över jorden till dess att vi lärt oss hantera planeten. Men detta budskap gick nog helt överhuvudet på dom flesta av oss barn då och för majoriteten är detta mer än skön funkig barnlåt med trendigt sound á la Kid Creole & The Coconuts, fast med lite mer science ficion och rymdkänsla. Detta är ännu kanonbra och blev sexa på min top 50-lista över 1982 års bästa låtar och ett smart sätt att blanda aktuell musik med udda och lite bisarra barntexter som ändå satte sig i hjärnbarken! Nej, jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att fira Singlarnas dag på än med denna singel! Dessutom gavs den ut i England under namnet "UFB (Unindentified Flying Bananas)", bara det...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...