expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

onsdag 1 juni 2022

Andy Fletcher skapade världens bästa band!

Jag tror att många här vet att mitt favoritband genom mitt liv alltid har varit Depeche Mode. Förutom då att dom gjort några av världens bästa plattor och låtar så har dom stått pall för droger, kaos, interna bråk, synthmusikens fall, skivbranchens fall, musikaliska förändringar och annat och ändå haft enormt lojala fans, sålt enorma mängder och aldrig gjort en riktigt dålig låt eller platta! Bandets kärna har nästan alltid bestått av tre personer, Dave Gahan rösten, Martin Gore kompositören och keyboardmannen Andy Fletcher mannen lite i bakgrunden som höll ihop allt. Det har alltid varit lite debatterat om vad Andy Fletchers roll har varit, men Ben Hillier, producenten till Depeche Modes "Playing the angel"-platta, beskrev bra i Steve Marlins bok "Depeche Mode - en biografi":

"Jag tror inte Depeche Mode hade funnits längre om det inte varit för Fletch. Jag tror inte att de andra skulle ha någon anledning att fortsätta med Depeche Mode, dom skulle förmodligen ha gjort soloalbum båda två. Fletch är den som håller ihop allt. Han är också bra för han är den som får Martin (Gore) att avsluta saker."
Förutom att han då spelade synthar så fungerade han även lite som bandets inofficiella manager och talesperson. Jag skriver nu i förfluten tid för "Fletch" finns inte mer, han avled för några dagar sen 60 år gammal! Men han fanns alltid där och var en stor del i skapandet av en av det mest ikoniska bandet i historien. Musikvärlden är en stor musikpersonlighet fattigare och det är riktigt rörande och se allas hyllning till Fletch i sina konserter samma kväll som han dog, som OMD, Pet Shop Boys, Chvrches, The Mission och Tori Amos! Så ett stort tack för allt du gjort för musiken och världens bästa band Depeche Mode och vila i frid, Fletch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...