expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 27 februari 2023

Odeon-Swing-Music-Series - Jazzens hemliga exportvara

Louis Armstrong's Hotfife - West End Blues/Eddi Lang's Orchestra - Freeze an' melt
Utgivningsår: ---
Skivbolag: Odeon-Swing-Music-Series
Nej, det är inte jag som har skrivit fel. Det står så på skivan och jag ska snart komma till felstavningen. Jag insåg för ett par veckor sen att det finns ett format som jag inte har skrivit om på evigheter och det är stenkakor. I början av bloggens existens kunde en och annan 78-varvsskiva dyka upp, men det har av någon anledning helt försvunnit. Så nu när jag har hittat en riktigt spännande stenkaka historiemässigt så är det passande att plocka upp den tappade tråden igen.

Felstavningen, ja. Detta är alltså en utgåva av Louis Armstrongs Hot Five och deras klassiska "West End Blues", den versionen med Ludde och Earl Hines. Den andra sidan innehas av en låt med Eddie Langs orkester och låten "Freeze an' melt", en inspelning som har båda bröderna Dorsey med i tidig form. I original är detta utgivet på Parlophone, givetvis då med rätt stavning. Men den här utgåvan är utgivet av tyska Odeon och då hamnar saken i ett annat läge. Odeons "Swing-music-series" skapades
1937 och var den tyska varianten av Parlophones serie 
"Parlophone-Rhythm-Style-Series". Men 1937 hade en viss Adolf Hitler kommit till makten och ordet jazz var inte välkommet i Tyskland, även om det aldrig förbjöds enligt lag. Swing däremot var man inte riktigt på det klara med vad det var och man kom undan en del med att kalla serien för "SWING-music-series". 
     Skivorna från den här serien var främst till för export, men i en del tyska skivaffärer kunde man även köpa dessa skivor. Dock så fick skivorna efter andra världskrigets utbrott förstås säljas inofficiellt under disk i hemlandet. Och då man inte var allt för hemma på detta med jazz, eller engelska i överhuvudtaget, så blev stavningen där efter. Louis Armstrongs Hot Five blev alltså Louis Armstrong's HOTFIFE. Och inte blev det bättre av att man stavade gitarristen Eddie Lang som Eddi, utan E på slutet. 
     Odeon-Swing-Music-Series-skivor fortsatte att produceras och exporteras till ockuperade och/eller neutrala länder ända fram till 1944.

Så utgivningsåret på den här utgåvan har jag inte så mycket koll på, men låtarna i sig är ju 20-talsinspelningar och att man i skarven 30-40-tal valde att ge ut så här gamla inspelningar istället för aktuell jazz med swing och storband är ju intressant i sig. 
     Louis Armstrongs "West End Blues" är en av den tidiga jazzens paradnummer. Redan i mina tidiga jazzår så hörde jag den här låten flera gånger i jazzprogram i radio så den är ju en jazzklassiker utan dess like. Eddie Langs "Freeze an' melt" finns med på en platta jag köpte i Stockholm 2013 och dess omslag visade jag faktiskt då. Det är alltså två riktiga ikoniska och kanonbra 20-talslåtar som man har givit ut här, även fast stavningen är vad den är och den gavs ut under en hel del hysch-hysch i hemlandet på sin tid. Men det är samtidigt en 78:a med en väldigt spännande och rik berättelse om vår historia och hur man såg på musiken och framför allt jazzen under andra världskriget och nazisternas regim.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...