expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 7 mars 2023

Nina Letar UFO - Het

Nina Letar UFO - Het
Utgivningsår: 1988
Skivbolag: Sonet
B-sida: Rider aldrig
Jag har tidigare nämnt Nina Letar UFO som en idag sorgligt bortglömt favorit av svenska 80-talsband, men jag tror aldrig jag har skrivit om något av deras alster. Då är det synnerligen dags och varför inte som start ta en av mina absoluta favoritlåtar med dom. Jag är ju väldigt svag för sån här 80-talsrock på svenska, gärna med lite mörka toner runt om, smarta texter och ett riktigt snyggt sound. Både Gina Jacobi och Commando M Pigg vandrade i lite samma fortspår med kanonbra plattor. 

Nina Letar UFO var ett kompisgäng på Söder i Stockholm som släppte två plattor mellan 1987-88 och spelades en hel del i radio utan att få den där riktiga hiten. Idag är väl bandet mest känd för att numera regissören och forna Pontus & Amerikanen Lars-Yngve "Vasa" Johansson kommer därifrån. Men dessa två plattor är kanonbra och jag gillar verkligen sångerskan Malin Wernes röst, som är riktigt skön. 

"Het" är från andra plattan "Med en mun" och har det där spännande och lite kittlande soundet med ett riktig bra driv. Gitarrslingan som går igenom låten sitter väldigt bra och tillför en skön nerv och en mysig stämning i låten. Detta är svensk rock från 80-talet när det var som allra bäst och det hade varit så roligt om den hade lockat fler och till exempel tagit sig ända in på trackslistan. Nu gjorde den inte det och tyvärr så försvann bandet snart efter detta. Men vi kan ju i alla fall lyssna på denna musikaliska pärla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...