expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 11 mars 2023

Nytt i samlingen - Februari 2023

World At A Glance - World At A Glance
Utgivningsår: 1988
Skivbolag: Island Records
Betyg: 4/5 
Nu snackar vi ett obskyrt band och ett så nära blindköp man kan komma fast jag ändå hörde några små smakprov på Youtube innan köpet. Amerikanska World At A Glance släppte ett enda totalt bortglömt album, denna, och åkte på turné tillsammans med Joe Satriani och försvann sen helt. Sångaren David Ilku har spelat lite film och varit radiokomiker efteråt. 


World At A Glance har inte bara sneglat på världen utan även en hel del på The Alarm och The Mission i sin stil och har en alternativ indierockstil i samma stil som dom. Om man ska klaga något så är det möjligen att till skillnad mot ovan nämnda höjdarband så sticker det här bandet inte ut nåt nämnvärt på samma sätt. Dom skulle kanske ha behövt lite mer tyngd om dom skulle ha lyckats bli lika stora. 
     Men World At Glance är för den sakens skull på intet sätt dåliga. Snarare är detta överraskande bra med ett häftigt drag, riktigt bra gitarrspel i låtarna och hög klass på melodierna, även om det inte direkt är trackslisteklass på låtarna. David Ilku har en bra röst och hela plattan är riktig snygg och bra gjord! Tumme upp, denna kan jag tänka mig att spela flera gånger. Skivan blir klart kvar i samlingen!



Linnet & Salomonsen - 
Linnet & Salomonsen
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: CBS
Betyg: 3/5 
Den här plattan vållar lite huvudbry om vad den egentligen heter, för på en del ställen står det "Berlin '84" medan på andra, bland annat Discogs,  den självbetitlad så för enkelhetens skull får den heta "Linnet & Salomonsen". För här snackar vi två av Danmarks största artister i ett tidigt samarbete. Inte deras sista dock för Anne Linnet och Sanne Salomonsen har jobbat mycket och släppt flera plattor ihop och vid den här tiden ingick Sanne i Annes grupp.

Sanne är en av mina favoriter av danska artister medan jag sågade Anne Linnet senast hon var med på bloggen 2020 så det är lite med blandade känslor jag lägger på denna platta. Tjejerna delar systerligt på leadsånginsatserna och här är det verkligen en berg- och dalbana i kvalitet. Att plattan är gjord 1984 framgår rätt klart av soundet och det är verkligen inget fel i det. Soundet är ett av plattans styrkor. Men det finns en del riktigt bra saker, som inledande "Gadepiger". Men på andra ställen är det rätt okontrollerad skriksång, någon tämligen såstråkig låt och jag vet inte om det jag vill höra mest är Sanne Salomonsen 1984 rappandes. Men det är ett riktigt bra hantverk proddmässigt och det finns en del helt OK saker också. Det är ändå en spännande och klart godkänd platta som blir kvar samlingen, för nu i alla fall. Den är klart bättre än Linnets "Jeg er ju lige her".



Elton John - Your song
Utgivningsår: 1970
Skivbolag: Uni/DJM
B-sida: Take me to the pilot
Här är verkligen en låt som har vuxit med åldern, min ålder alltså. När jag var yngre så tyckte jag att den här var en tämligen trist låt och föredrog Eltons 80-talsmaterial långt hellre. Men som vuxen så hör jag nu på den med helt andra öron. Låten skrevs från början till gruppen Three Dog Night, som gjorde den på platta, men dom tyckte dock att den då unge och stigande stjärnan Elton skulle få singelversionen av den själv. Visst är det kul med generösa och förtroendegivande artister...

Denna utgåva är något märklig för jag hittar inte mycket info om den. Denna version med grönt om slag är tydligen utgiven i Norge och får väl ses som lite udda. Men låten i sig är en riktigt vacker, smekande och grymt snygg ballad. Den är en av Elton Johns mest kända verk och jag borde väl numera se den som uttjatad istället för dåtidens tråkig, men jag har inga problem att höra denna flera gånger än. Ett av Eltons klart snyggaste mästerverk!



CCS - Tap turns on the water
Utgivningsår: 1970
Skivbolag: Rak
B-sida: Save the world
Varför inte mer er från 1970 när man ändå är i gång, men stilen ändras. CCS, alltså Alexis Corner med studiomusiker, skrev jag om i november 2021 och deras debutplatta, en riktig höjdare för alla som gillar rock med blås och jazziga influenser. Den här singeln är sen kanske inte bandets allra bästa låt på plattan, den är lite mer jazzproggig än mycket av det andra på debuten, men den har ändå ett riktigt skönt tryck i blåset, är otroligt välgjord och gungar på snyggt i kompet. Det är trots allt en klart bra låt med tyngd i.

B-sidan är då starkare, där man kan tro att titeln "Save the world" skulle innebära att detta är högtravande och vackert, men låten har ett snabbare tempo, ett starkt blås och låter mer av Chicago eller Blood, Sweat & Tears än huvudsingeln. Det är mer en förhoppningsfull och lite tralligt glad låt än vad man kan tro, trots det starka budskapet. Totalt är detta en riktigt bra singel med mycket bra trumpetsektion och tryck, även om B-sidan för en gångs skull lite spelar ut huvudsidan. Och nu har jag ju skrivit om båda låtarna så jag får ta tjuren vid hornen och bjuda på båda sidorna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...