expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 23 oktober 2023

Sundsvalls skivmässa - bra fynd, färre deltagare

Så har det varit skivmässa igen i stan, en mässa som ju bekant dyker upp en gång på våren och en gång på hösten. Årets höstmässa var dock en viss nergång vad gäller antalet utställare och besökare på klubben Pipeline. Om det är ett bevis på tidens ekonomiska kris, en tillfällig svacka eller något helt annat återstår att se, men troligtvis det mittersta. Dock var det ändå en helt OK samling säljare närvarande och efter en väldigt tung sommar och ett totalt sett rätt tamt år vad gäller inflöde av nya skivor på dom olika second hand-affärerna så var det förstås välkommet med lite fräscht i samlingen! Dessutom är det alltid kul att träffa olika likasinnade och säljare och samtala musik.

Priserna var åt alla möjliga håll denna gång med både billiga och dyra säljare. Ett par yngre tjejer försökte sälja ett flertal lådor med skivor för 30 kronor styck, fast flera var både repiga och hade fel skiva i. Värst var ändå dom som fick för sig att försöka kränga en skiva från 1954 med Roy Eldridge och Dizzy Gillespie för 700 kronor! Lycka till med det! 
     
70-talet och jazz stod för utbudet bland mina fynd i vanlig ordning och givetvis kommer flera av skivorna för egna mer ingående artiklar på bloggen med tiden. Men några stod ut från det, som en CD med 
Madonna kallad "In the beginning...", där hennes hovproducent 
undangömda inspelningar som dom två gjorde tillsammans 1980 och 1981 som han gav ut. Det handlar mest om diverse demos som legat och samlat damm sen dom gjordes, men likväl ett riktigt kul fynd. Klart värt sina 30 kronor och säkerligen bättre än det mesta Madonna har givit ut dom två senaste decennierna. 
     Debutskivan med den svenska synthgruppen Tredje Mannen, "Cul-de-sac", var också klart intressant. Duon Tredje Mannen är ett sorgligt bortglömt band idag med lätt drömska och snygga synthmelodier som aldrig blev stora på listorna och drunknade i dom mer listanpassade Ratata, Adolphson & Falk, Lustans Lakejer, Nasa med flera. 
     The Moody Blues har ju blivit en stadigt återkommande gäst hos mig numera och till det läggs nu plattan "The present" från 1983. Om mycket av deras andra material går mer åt progghållet så ligger den här närmast mer åt "Long distance voyager" som jag skrev om i mars, vilket är plattan före. Den följer tidens tand med, till förtret för vissa fans och till en tumme upp för min del. 

Då så, in i 70-talets och jazzens underbara värld där jag upptäckte att min andel plattor med Harold Melvin & The Blue Notes är något för liten. Därför passade deras 1977-album "Now's the time" väldigt bra! 
     Eller vad sägs om en liveplatta från 1979 med ett band jag skrev om för ett halvår sen, Mother's Finest. Deras "Another mother further" är ännu en klar favorit bland årets fynd totalt sätt och höjdarlåtarna från den plattan, "Mickey's monkey" och "Baby love" finns också här.
     Också, ÄNTLIGEN, en singel jag har velat ha länge. Den borde inte vara så svår för den var ju en
väldigt stor hit 1978 när den kom. Men det är första gången jag ser den på 45-varv; The Motors och deras sorgliga kanonlåt "Airport". Här var det Mr Förlorade Favoriter, Roger Elfström, som hade en 50 %- rea sista två timmarna. Roger hade också passat på att för en lördag återuppta sin skivaffär från 1990-talet och där hade jag köpt Duke Ellington-skivan med 20-talsinspelningar som jag skrev om för en månad sen. Och då den var en riktig höjdarutgåva så passade jag på att köpa en volym till i samma franska serie, den här gången med inspelningar från 1932, även det ett dubbelalbum.

Vilket leder osökt in oss till jazzen. Stan Kenton har ju blivit en storbandsledare som jag numera gladeligen köper plattor med. Hans annorlunda arrangemang och stil är riktigt häftig och det ska bli riktigt spännande och höra vad han kan göra med ett gäng kubanska låtar, detta på plattan "Cuban fire!" från 1956. 
     Här är då en platta som jag varit väldigt intresserad av sen ett flertal år tillbaka och äntligen har hittat ett bra prisvärt exemplar av, Chaka Khans jazzplatta "Echoes of an era" från 1982, en platta som innehåller flera stora namn, som Chick Corea, Freddie Hubbard, Joe Henderson och Stanley Clarke. Dom flesta av dessa musiker brukar normalt göra jazz av klart mer modern och ibland avantgardistisk stil, men den här plattan innehåller Chakas versioner av olika kända standarder, som "Take the 'A-train", "Them there eyes" och "All of me" och verkar på smakprovet jag hörde vara riktigt häftig!
     Och med en billig singel med Expressens Elitorkester anno 1957 och en hög med inte allt för dyra skivor så kunde jag glad i hågen vandra hemåt igen efter en för min del lyckad mässa. I vanlig ordning så lyfter jag på min hatt och tackar mässans primus motor Thomas Lundmark för en bra tillställning med hopp om fler utställare och kunder till våren. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...