expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 28 november 2023

Lars Westin lärde mig äldre jazz genom radion!

Foto: Fredrik Tersmeden (= FredrikT), CC BY-SA 3.0 
via Wikimedia Commons
Jag tänkte göra en liten annorlunda hyllning idag. Det är inte till en specifik musiker utan till en journalist. Till en skivbolagsägare. Till ett stort jazzfan. Och till en person som var väldigt viktig för mitt intresse för jazz när jag en gång började lyssna på genren. I oktober så avled Lars Westin, mångårig chefredaktör på jazztidningen Orkesterjournalen, redaktör för Sveriges Radios Jazzradio, programledare i det samma och grundare av det lysande skivbolaget Dragon Records. När det gäller skivbolaget så har Lars varit med och givit ut en gigantisk mängd med skivor med svensk jazz och jazz där svenska musiker möter amerikanska giganter. Dragon Records gav inte ut dom där allra mest utgivna sakerna
utan hittade både dom där riktiga godbitarna och dom lite med bortglömda sakerna. Som James Moodys lysande inspelningar med diverse svenska musiker under titeln James Moody & His Swedish Crowns, eller Stan Getz 1958-inspelningar i Stockholm. För att inte tala om inspelningarna med den idag väldigt bortglömde storbandsledaren Lulle Ellboj eller dom riktigt häftiga utgivningarna med Hacke Björksten från 2004. Bara för att nämna några  få utgåvor, som jag alla har skrivit om här en gång i tiden. Den välgärning som Lars Westin, tillsammans med pianisten Jan Wallgren, har gjort för svensk jazzhistoria i och med att dom startade Dragon Records och har givit ut alla dessa inspelningar går inte att beskriva!

För Lars Westin älskade jazz och han var också en av dom viktigaste personerna som en gång ledde in mig på vägen mot klassisk jazz. 1986 så sände han ett minnesprogram i radio om pianisten Lennie Tristano, ett program som öppnade mina 11-åriga ögon och öron för gott för äldre jazzinspelningar och som sen späddes på med hans program något år senare om den svenska gruppen Jazz Club ´57, som räknades som Sveriges första hardbopgrupp. Lars var väldigt kunnig och berättade fakta med en väldig trygghet och samtidigt ett brinnande intresse för det han gjorde och jag fångades med i det.

Som jag berättade i James Moody-artikeln ovan så fick jag också chansen att berätta det för honom när jag 2006 mötte honom på Restaurang Fåfängan i Stockholm och konserten där med Sveriges Jazzband där jag råkade hamna mitt emot honom och vi diskuterade Lennie Tristano, var man kan hitta hans
plattor, om annan jazz, om Radio Västenorrland, där han hade jobbat en kort tid, och om Sundsvalls jazzfestival. Och jag följde hans råd och besökte nästa resa till huvudstaden 2009 jazzbutiken Andra Jazz och hittade skivan med Lennie Tristano-inspelningarna som han hade spelat i radio 1986. Jag levererade även en hälsning till en gemensam bekant vi hade som han hade träffat på Radio Västernorrland.

För mig har Lars Westin varit en oerhört viktig person för mitt jazzintresse, både som skivbolagsägare och radiopersonlighet. Och han var en väldigt kunnig och trevlig person. För det och för allt han gjort för svensk jazz och svensk jazzhistoria tackar jag honom! Vila i frid, Lars Westin!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...