expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 2 maj 2024

Art Farmer & The Baroque Orchestra - Baroque Sketches

Art Farmer & The Baroque Orchestra - Baroque Sketches
Utgivningsår: 1967
Skivbolag: CBS
Betyg: 4/5
Det har varit skivmässa i Sundsvall, men innan jag tar mig an och skriver om den så vill jag lyfta fram ett av fynden i en egen artikel, en väldigt speciell och spännande skiva. Att jag är rätt traditionell av mig när det gäller jazz tror jag har framgått med all önskvärd tydlighet under dessa år. Jag lever efter Duke Ellingtons låttitel:
"It don't mean a thing if it ain't got that swing"
Men det betyder inte att om jag ser något som sticker ut lite och verkar vara ut över det vanliga att jag inte kan bli nyfiken och köpa det och bli hänförd, så länge som det låter jazz om det. Och det här var verkligen intressant!

Trumpetaren Art Farmer (här dock spelandes flygelhorn) har ju en förmåga att sätta tänderna i riktigt annorlunda saker och göra skön jazz av det. Han gjorde ju bland annat en platta där han jazzade till svensk folkmusik en gång och här har han 
och Benny Golson (som dock bara är arrangör här) tagit ett gäng klassiska stycken och satt spännande jazziga arrangemang till dom. Don Butterfield, George Duvivier och Don Lamond finns också med i bandet. Dom andra blåsarna i bandet har av någon anledning förblivit ej omnämnda. 
     Nu heter plattan förvisso "Baroque sketches", där alla barockstycken är av Johann Sebastian Bach, men varken Frédéric Chopin eller Isaac Albéniz tillhör ju barockeran, vilket jag inte vet huruvida Art Farmer har koll på eller inte. Lite krystat kanske så har man också klämt in en fuga helt utan klassisk anknytning här, John Lewis "Little David's fuge". Samt Sonny Rollins "Alfie's theme". Man kan ju undra lite varför man inte gick all in med bara barock, men det är en fråga skriven i stjärnorna, även om de två sistnämnda förstås är riktigt bra gjorda även dom. 

Plattan är kvalitetsmässigt kanske inte helt perfekt och har ett par fläckar. Albéniz-stycket "Zortzico" låter lite för mycket easy listening stundtals för sitt eget bästa och avslutande "Rhythm of life" ur musikalen "Sweet charity" är väl inte jättekul heller. Men i övrigt så är detta en riktigt välgjord, avkopplande och intressant platta som känns ny och speciell, trots att den kunde ha förlitat sig än mer på sitt tema. Bach's "Air" har fått en riktigt vacker och avkopplande jazzballadstil och "Jesu bleibt mein freunde" är riktigt häftigt omstuvad och gjord! Och lyssna på den bländande blandningen mellan det tyska 1700-talet och det jazziga 1960-talet i Bachs "Sinfonia", där både cembalo och fagott dyker upp i bakgrunden. 

Art Farmers barockjazzplatta vågar att göra något eget och unikt och blandar två helt skilda världar till en riktigt spännande, skön och udda brygd. Tumme upp till herrar Farmer och Golson för ett riktigt gott jobb och skivan blir klart kvar i samlingen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...