expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

fredag 8 december 2017

Elvis Presley - 1968 NBC-TV Special (1983)

Det har inte ens gått ett halvår sen jag skrev om Elvis i en hel artikel senast ("From Elvis in Memphis") och jag sa då att denna tid, när han gjorde comeback 1968-69, är min favoritperiod med Elvis, just för att han gjorde helt nya saker och experimenterade med olika stilar och det märks inte minst här. 1962-1968 var år då Elvis satte fingret i luften och insåg att hans stjärna inte stod högst i kurs och slutade turnera utan gjorde lumpen, spelade in film och annat.

Detta är då comebacken i hans musikkarriär som var planerat att vara ett julspecial där han dock inte skulle sitta och bara sjunga julsånger. Nu blev detta helt annorlunda och det blev denna ikoniska NBC-TV Special. Som jag har sagt förut så är jag inget stort Elvis-fan, men den här comeback-specialen har alltid haft en speciell plats i hjärtat. Jag hörde delar av den i det radioprogram jag skrev om i texten om "From Elvis in Memphis", "Elvis i svenska öron", och tyckte att det lät enormt häftigt och det är en av få saker som bestått från mitt tillfälliga 60-talsintresse från tonåren 1987-88. Därför blev jag förstås riktigt lycklig när jag hittade denna återutgåva av TV-specialen från 1983 på skivmässan i Umeå i oktober.

Den här showen har två delar. Dels en speciell intim del med Elvis akustiskt med en liten grupp musiker på en liten upphöjd estrad och folk runt omkring nedanför. Dels en mer effektfull del med
Elvis och en stor orkester med blåsare, stråkar och en mindre kör. Och jag sticker inte under stolen med att båda dessa delar är helt otroligt bra. Den lilla orkestern skapar en speciell stämning med Elvis på gitarr och den lilla gruppen med ytterligare två gitarrister och en trummis med väldigt litet trumset. Det låter en hel del blues om musiken, men det är en väldigt skön och mysig känsla som musiken ger och Elvis som skämtar med den skrikande fanskaran och verkar trivas som fisken i vattnet. Jag tycker hans version av "Lawdy miss Claudy" är lysande och skönt gungande och han lyckas ta "Blue christmas" till en ny nivå!
     Den stora orkesterdelen ger en helt ny bild av Elvis musik. Inledande medleyt av "Trouble" och "Guitar man" är helt fantastiskt! Lyssna framför allt på blåsarret här när "Trouble" övergår i "Guitar man" som jag tycker bland det bästa jag har hört under 60-talet! Personligen tycker jag att hans gamla slagdängor är oerhört sönderspelade och tråkiga (tyvärr, alla Elvis fans, men det är min åsikt, men undantag finns dock förstås), men här gör blåsarrangemangen att "Jailhouse rock", "Hound dog" och "All shook up" känns så otroligt fräscha och nyskapande och stråkarna i "Love me tender" tar fram en helt ny sida av låten!
     Lyssna också på den otroliga ljudbilden på balladen "Memories", som tillsammans med "Nothingville" lite skapar grund för det som komma skulle på "From Elvis in Memphis"-plattan.

Detta är för mig helt lysande och visar fram en Elvis som vågar göra helt nya saker och även experimentera fram nåt nytt med sina gamla hits, som runt den här tiden ändå stämplats som rätt passé av en del. Comebacken blev nu också en stor framgång och skulle föra Elvis Presley in i en ny fas i karriären.

Jag har valt här en låt från var del av konserten, den akustiska och den med blås. Eftersom vi närmar oss jul så passar det riktigt bra med "Blue christmas". Sen naturligtvis mixen av "Trouble" och "Guitar man".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...