expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

söndag 30 juni 2024

Sommarplågor #38: Suzanne Vega - Luka

Suzanne Vega - Luka 
Utgivningsår: 1987
Skivbolag: A & M
B-sida: Night vision
Nej, ingen behöver oroas eller vänta längre! Det är klart att den eviga serien om sommarplågor fortsätter även 2024, även om jag var lite senare i starten i år. Men det finns många kvar att beta av och jag tänker i år även inkludera några sommarplågor från 70-talet, även om jag har exakt noll nostalgisk koppling till dom och ordet "sommarplåga" knappt förekom på den tiden. Och den här gången ska jag försöka se till att det kommer upp minst en sommarplåga i veckan här.

Men till att börja med ett löfte som jag uttalade för några månader sen när jag skrev om Suzanne Vegas singel "Tom's diner". Jag sa då att "Luka" skulle dyka upp bland sommarhitsen förr eller senare och jag låter ord övergå till handling och börjar med den. "Luka" är då från samma platta som "Tom's diner", "Solitude standing" och tar upp ett ämne som inte används så ofta inom popmusikmusiken, barnmisshandel. Suzanne Vega har steg för steg i karriären avslöjat bitar av vad som inspirerat låten, från att i början säga att det handlade om en random kille hon såg stå bortglömd på en lekplats till att 2021 till sist avslöja att låten egentligen handlar om henne och förhållandet till sin styvfar och att namnet Luka var valt för att dölja hennes identitet i låten. 

När låten "Luka" dök upp på Sommartoppen 1987 och blev en stor hit där så förstod jag först inte riktigt vad som lockade folk att rösta upp den när den i praktiken egentligen är så långt ifrån en sommarhit i både text och sound som det går att bli. Men snart så föll även jag för det avkopplande och svala gitarrpopsoundet och Suzanne Vegas lugna sångröst och när låten spelades i önskeprogrammen i radio så åkte inspelningsknapparna på bandspelaren ner. Däremot är "Luka" ett bevis på att en sommarlåt inte alltid behöver ha en refräng som upprepas till max, ett sound som är enbart gjort för beachpartyt och en låt som varenda en går och gnolar på till leda. Det räcker ibland att bara ha en riktigt bra låt, en text som folk kan engagera sig i och göra till det ett riktigt snyggt gitarrbaserat popsound. 
Det kommer exempel på fler såna låtar här under sommaren i denna kategori. "Luka" blev etta på Sommartoppen, tvåa på försäljningslistan och trea på Tracks och gav Suzanne Vega välförtjänt sin största hit i karriären. För övrigt finns det en uppföljarlåt till "Luka", som utspelar sig senare i livet med karaktären Luka som vuxen. Låten heter "Song of the stoic" och kom 2014.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...