expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 18 juli 2024

Kultstämplat: Zzzang Tumb - En gång till

Zzzang Tumb - En gång till
Utgivningsår: 1982
Skivbolag: Stranded Rekords
B-sida: På stranden
Det kommer att bli mycket singlar nu under sommartid då jag har ett par Kultstämplade saker samt ett helt gäng Sommarplågor på gång. Nå, vi har ju alla varit unga en gång och när dom sjungande systrarna Idde Schultz och Irma Schultz Keller var unga så fanns dom i en new wave-punk grupp med det något udda namnet Zzzang Tumb. Ska vi klargöra det för en gångs skull, eftersom det verkar ha förekommit diverse hopblandningar av tjejerna ibland: IDDE var hon som sjöng om "Fiskarna i havet" och sen var med i Lars Winnerbäcks Hovet. IRMA var hon som skådespelade, fick en hit med Mauro Scocco-låten "Precis som du" och sen dess bland annat har tolkat Joni Mitchell. Då har vi rett ut detta!

Jag har inte hört sådär jättemycket på Zzzang Tumb, det ska erkännas. Dock har jag hört talas om dom och köpte singeln mest av nyfikenhet. Jag ska också erkänna att den här pendlar kanske lite på gränsen av Kultstämplat, men visst hör den hit. Inte för att den är jättedålig utan för att det här är bara konstigt och obegripligt. Soundet låter som en mer new wave-aktig version av Nile Rodgers Chic-sound, trots allt bättre än originalet enligt mig, men så har jag alltid tyckt att Rodgers discosound med sin uttjatade basgitarr på 70-talet har låtit stentrist. Det är bara det att det i det här fallet blir enormt enformigt och malande efter ett tag och med en väldigt obegriplig text om "det går bort och kommer tillbaka" respektive "det är så enkelt" "en gång till", som glatt tjatas om och om och om och om igen. Däremellan så är det en enormt överspelande kvinnoröst som gapar okontrollerat. Det är lite svårt att avgöra om hon skrattar eller gråter hysteriskt eller bara skriker rakt ut, alla tre alternativen är aktuella. Jag vet inte om det finns något djup mening i denna märkliga pyttipanna av ljud som bara flyger rakt ovanför huvudet på mig. Jag bara skakar på huvudet med stora ögon och undrar vad i hela fridens namn detta ska föreställa?! Jag får nog fundera på meningen med den här låten "en gång till"...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...