expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

tisdag 9 september 2025

Recensioner från Retrogalaxen 5

Dags för ännu en näve skivor som en gång recenserades i det som var gamla Retrogalaxen. Denna gång är det idel 80-talsklassiker som får höga betyg och kanske lite tvivelaktiga beskrivningar faktamässigt här och var. Och här och var låter det som om jag desperat försöker hitta något från 1983-84 som inte är synthpop. Jag älskar ju den genren, så jag funderar ännu på anledningen till det. Under tiden jag gör det, ha det så trevligt med dessa klassiker!

Pretenders - Learning to crawl
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: Sire
Betyg: 4/5

En tidig platta med Pretenders. Pretenders är ett lysande band, men ibland lyckas de göra sänkarplattor, och jag som hade förhoppningar om 1986 års succéplatta, ”Get close”, upptäckte att det var en sådan. Men här är det en Chrissie Hynde i toppform. Plattan innehåller 10 poplåtar, som har inslag av både rockabilly och lättare gitarrpop. Billy Bremner är med på ett spår och före detta sångaren i Squeeze (senare Mike & The Mechanics) Paul Carrack finns också med. I ett par av låtarna (”Back on the chain gang” och ”Watching the clothes”) så stämmer bandet in i ganska töntiga körpartier. Endast en låt (”My city was gone”) är en sänkarlåt, som är ganska seg. Men annars är detta Pretenders i högform och ett av de klart bättre försöken att, 1983, bryta den tidens new wave- och synthpophits.
(2025: Det är klart att Pretenders, som alla andra, har haft album som har varit i lite kvalitet än andra, men det är nog lite ungdomlig dumhet att säga att bandet har haft rena sänkaralbum. Idag tycker jag  att bandet har en väldigt hög lägsta nivå!
Det lite roliga är att jag försöker få det att låta här som om det är ett mål att överträffa alla synthband från 1983... eller 1984, när plattan faktiskt kom.)



Agnetha Fältskog - I stand alone
Utgivningsår: 1987
Skivbolag: WEA
Betyg: 4/5
Hela Sveriges doldis, Agnetha Fältskog, har skrivit på ett nytt skivkontrakt och ska på stapplande steg försöka ta sig ut i popvärlden på 2000-talet. Ska bli mycket intressant. Detta firar jag med att recensera hennes dittills senaste platta. Den kom 1987 och var producerad av ingen mindre än Peter Cetera. Denne har också skrivit ett antal av låtarna och till och med powerrock drottningen Diane Warren har skrivit ett par låtar på plattan. Plattan innehåller mesta dels avslappande och mysig balladpop i medium tempo. Ceteras låtar lyfter plattan högt och Agnetha Fältskogs röst har det ju aldrig varit fel på, så denna platta är bra mycket bättre än vad kritikerna vill göra gällande. Det enda som jag kanske saknar är lite snärt i låtarna. Det är ingen låt som är av snabb karaktär. Men hiten "The last time" är lysande och duetten med Peter Cetera, "I wasn´t the one (who said goodbye)", är helt OK så det är väl ganska klart var jag sätter mina förväntningar på Agnethas kommande platta...
(2025: Skivkontraktet resulterade i coverplattan "My colouring book", varefter det tog 9 år innan nästa platta. Sen gillar jag beskrivningen "balladpop i medium tempo". Det är ju sällan som ballader går i högre tempo.)



Bryan Adams - Into the fire
Utgivningsår: 1987
Skivbolag: A & M Records
Betyg: 4/5
1987 så skulle Bryan Adams visa att succéskivan "Reckless" inte var nån tillfällighet. Och hur följer man lättast upp klassiker som "Heaven", "It´s only love" och "Summer of ´69"? I Bryan Adams fall så valde han att göra en mer "normal" rockplatta, istället för en röjarplatta. Och, viktig notis, denna platta innehåller inte en enda ballad! Kan det månne vara därför som denna platta floppade, i jämförelse med "Reckless"? Men även om Adams försöker göra mer bluesrock och västkust rock så röjer han ordentligt i "Only the strong survive". Personligen tycker jag att detta är bland det bästa i albumväg som Adams har gjort, även om jag kanske tycker att en ballad skulle ha varit på plats. Han lyckas låta lugn och sansad, men ändå röja skjortan av flera andra rockare på sin tid. Här visar han verkligen att han är en av 80-talets bästa gitarrister.

Även om plattan då floppade så lyckades Adams, i motsats till många andra artister, resa sig efter denna halvflopp och fick tillbaka succékarriären, i och med plattan "Waking up the neighbours".
(2025: Jag vet inte om jag skulle säga att det är en sån skillnad mellan "Reckless" och "Into the fire". En del skulle nog kalla den här plattan också för en röjare. Däremot så är jag tveksam till beskrivningen att det inte finns några ballader. "Remembrance day" skulle jag nog beteckna som en ballad, men visst, någon "Heaven" finns inte.)



The Alarm - Declaration
Utgivningsår: 1984
Skivbolag: I.R.S
Betyg: 4/5

Engelska The Alarm, med sångaren Mike Peters, hade en trogen publik på 80-talet, inte minst bland medierna. I Sverige blev de mest känd med hiten "The chant has just begun". Men även jag lockas av The Alarm. Musiken låter inte direkt som 1984. Istället för synthig pop så är det skitig, slamrig och röjig rock. Som en tidig version av Oasis. Men det är en rolig kombination och låtarna är bra. Och Mike Peters är en bra sångare. Ett bevis på att media kan ha rätt också och att 1984 hade ett ganska brett register ändå.
(2025: Detta är tydligt min första albumkontakt med The Alarm. Åter låter det som jag försöker hitta något som är annat än synthpop, vilket är märkligt eftersom min kärlek för 80-talets synthpop som bekant alltid varit skyhög. Men att kalla The Alarm en tidig Oasis vet jag inte om jag skulle säga idag. 
"Ett bevis på att media kan ha rätt också"? Ett förtydligande kan vara på sin plats, men tydligen hade jag läst en positiv recension av bandet precis innan.
The Alarm är ett band som dock har blivit ett av mina favoriter och har gjort två av årets allra bästa låtar, "Chimera" och "Outlier", båda precis när sångaren Mike Peters tyvärr avled i cancer.)



Icehouse - Man of colours
Utgivningsår: 1987
Skivbolag: Regular/Chrysalis
Betyg: 5/5
Australiensiska Icehouse måste vara 80-talets mest underskattade band. De släppte mängder av plattor ända fram till splittringen 1990, men det är bara "Hey little girl" som folk minns. Men denna platta får anses som en av bandets mest sålda plattor. Plattan innehåller snygga poplåtar som har en nypa rock. Men Icehouse har enormt snygga och drömska melodier med en otroligt snygg produktion signerad David Lord. Sångaren Iva Davies sjunger dessutom otroligt bra. Båda singlarna "Crazy" och "Electric blue" sitter som smäck, men alla låtarna håller enormt hög klass och för mig är det en gåta varför denna platta inte sålde bättre i Sverige. Jag tycker definitivt att det är dags att återupprätta Icehouse som en av 80-talets bästa och mest skickliga band. Kanske det bästa bandet från down-under nånsin.
(2025: För information så splittrades INTE Icehouse 1990! En medlem lämnade bandet 1989 och en 1990, men bandet finns än och Iva Davies har hållit i tåtarna ända sen starten.)



Jennifer Holliday - Say you love me 
Utgivningsår: 1985
Skivbolag: Geffen
Betyg: 4/5
Jennifer Holliday är en stor soulartist på alla möjliga sätt, till volym, röst, karriär och låtmatrial. Här snackar vi genuin soulproduktion av monsterproducenter som Tommy LiPuma, Artur Baker och till och med Michael Jackson. 80-talssoul när den är som bäst. ”No frills love” borde få benämningen modern soulklassiker. Den svänger så det fladdrar i brallorna. Detta kändes skönt att höra, med tanke på all dålig soul som släpps numera! 
(2025: Jag håller med, inte världens mest innehållsrika recension, men jag tyckte den kunde få komma med. Jag står vid betyget trots allt ännu.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar