expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 17 juni 2024

Dom 50 bästa låtarna från 1992!

Då var det dags att börja syna 1992 i sömmarna och gå tillbaka till mitt studentår. Jag ska verkligen inte höja musikåret 1992 till skyarna. Det är väl inte ett jättedåligt år, bara opersonligt och småtrist med många stora hits som är en axelryckning och ungefär ett OK och inget mer. Att göra den här listan var inte så svårt.
     1992 var jag besviken på radion, som jag haft som en god vän genom uppväxten och som nu planerade en omorganisation som jag inte alls gillade, trots att jag ju faktiskt var i målgruppen för det kommande P3. Men som den allätare jag egentligen var så såg jag det lite som ett hån mot dom som gillade annat än den kommersiella listmusiken, som jag ändå gillade mycket av. Men jag antar att det egentligen är en diskussion för ett senare tillfälle, då P3s splitt inte kom förrän 1993.

1992 hade ändå trots allt en hel del riktiga godbitar och jag lät mitt soulintresse flöda allt mer, vid sidan av all normal pop, dansmusik och jazz. En del låtar är förstås evigt förknippade med min studentsommar i Örnsköldsvik. Och, ja, det är mycket svenskt även denna gång.Bara på top 50 finns hela 17 blågula bidrag. Erasure har för övrigt flest låtar med tre stycken platser. Och, nej,  fortfarande vare sig grunge eller Nirvana. Mycket nöje i mitt 1992!

1 Lisa Nilsson - Varje gång jag ser dig
2 Genesis - Jesus he knows me
3 The KLF & Tammy Wynette - Justified and anccient
4 East 17 - Gold
5 George Michael - Too funky
6 Electronic - Disappointed
7 One More Time - Highland
8 The KLF - America what time is love
9 Lisa Nilsson - Himlen runt hörnet
10 Madonna - This used to be my playground
11 The Shamen - Eberneezer goode
12 Pet Shop Boys - Was it worth it
13 Lili & Susie - Where eagles fly
14 Tears For Fears - Laid so low (tears roll down)
15 Peter LeMarc - Ända till september
16 Erasure - Breath of life
17 Midi, Maxi & Efti - Culture of youth
18 Orup - Nån annan kommer följa dig hem
19 Felix - Don't you want me
20 E-Type & Stakka B - Numania 1
21 U96 - I wanna be a Kennedy
22 Edelweiss - Starship Edelweiss
23 Marc Almond - The days of Pearly Spencer
24 Erasure - Lay all your love on me
25 Utah Saints - Something good
26 Edelweiss - Planet Edelweiss
27 Take That - It only takes a minute
28 Peter LeMarc - Det finns inget bättre
29 Prefab Sprout - If you don't love me
30 Mariah Carey - Can't let go
31 Maggie Reilley - Wait
32 The Lightning Seeds - The life of Reiley
33 Docenterna - Utan dig
34 U96 - Das boot
35 David Shutrik - Container
36 ZZ Top - Viva Las Vegas
37 East 17 - House of love
38 Erasure - Take a chance on me
39 Anne-Li Rydé - En sån karl
40 Alphaville - Big in Japan '92 AD
41 Orup - Stockholm
42 TLC - What about your friends
43 Rob n Raz - Bite the beat
44 Shanice - I love your smile
45 Tone Norum - Who needs a broken heart
46 Toto - Don't chain my heart
47 Marie Fredriksson - Så länge det lyser mitt emot
48 Roxette - Queen of rain
49 The Cure - Friday i'm in love
50 Richard Marx - Hazard





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...