expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

måndag 5 augusti 2024

Sommarplågor #42: Fancy - L.A.D.Y O

Fancy - L.A.D.Y O
Utgivningsår: 1985
Skivbolag: Mega Records
B-sida: Don't know how to cool it
Det är svårt att fatta det, för mindre än en månad sen fyllde euroartisten Fancy 78 år. Och här sitter man själv snart 50 år och minns när han 1985 fick nästan hela Europa på dansgolven och hade tre stora top 5 hits på Tracks. Dom flesta minns ju tyske Manfred Alois Segieth (Fancys riktiga namn) för "Slice me nice" och en del minns också uppföljaren "Chinese eyes". Tredje singeln däremot är mer bortglömd, trots att den hamnade relativt högt på Tracks och spelades flitigt under sommaren. 

Men "L.A.D.Y O" är för mig en del av mina första stapplande steg som popnisse under våren 1985 (för att under sommaren explodera fullt ut) och visst ler jag stort av nostalgi när jag hör denna glada discodänga. För om dom två något större singlarna innan hade en stark aura av dramatik i sitt sound och arrangemang så är det här en mer glad somrig 80-talsdanspärla, kanske det mest somriga som Fancy gjorde i karriären. Man ska också komma ihåg att 1985 fanns det inte ännu något Sommartoppen som kunde pusha upp sommarhitsen ännu mer. Men 1985 är ju som bekant ett av mina favoritår inom popmusiken och för mig är det här en skön sommarklassiker deluxe som hörs alldeles för sällan och som visar på hur bra Fancy var rent musikaliskt under 80-talet! Han kanske var relativt värdelös på videor, för dom såg väldigt amatörmässiga ut, till och med för att vara 80-talet, men musiken var spännande, Fancys röst var lite mystisk och cool och låtarna satt som smäck! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...