expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

lördag 31 december 2022

Dom bästa skivfynden 2022 samt Årets låt!


Det är dags att börja träna sig att säga 2023! 2022 är snart historia och det innebär en tillbakablick på året som har gått i form av det sedvanliga top 10 över dom bästa fynden från det gångna året. 2022 har om sanningen ska fram varit ett rätt svagt år. Mycket små 10 kronors här och var, men endast ett fåtal riktiga rejäla köp. Det har varit lite stelt med inflöde av nya saker på dom ställen som säljer skivor här, förmodligen för att Tradera, Discogs och annat lockar mer att sälja på. Dessutom så har det varit svårt att hitta saker bortanför jazzen som man inte har. Jag har sett många skivor jag redan har inom 80- och 90-talsmusiken, medan jazzplattorna har regnat in. Releasestakten var lite annorlunda i den gamla jazzeran än vad den sen blev under LP-epoken. 70-talsplattorna har däremot gått helt OK i år. Men därmed inte sagt att jag inte är tacksam över all jazz jag hittar. Jag blir förstås överväldigad och glad när jag hittar inspelningar som jag aldrig har sett eller diverse liveutgåvor här och var. Och i år har den stora trenden där varit Duke Ellingtons småband, vars skivor plötsligt har poppat upp med jämna mellanrum.
     Sundsvall har arrangerat ett par skivmässor i vanlig ordning och dessa är förstås ett väldigt viktigt och härligt andningshål vad gäller köpande av intressanta skivor. En second hand-butik här i Sundsvall gick i graven i år, men även om jag förstås sörjer ett ställe mindre att gräva på så var Magasinet det ställe i stan där det var minst inflöde av nya skivor på och de som inkom fick ett gravt överpris så saknaden är inte jättestor om jag ska vara ärlig. 

Det var svårare än någonsin att få ihop detta top 10 i år och hitta skivor som var värdiga att kallas för "Årets bästa fynd" och ettan är tämligen självklar. På detta top 10 märks då förstås jazzens övertag stort och det har också varit ett år då intressanta CD-skivor har blivit allt mer förekommande, allt medan diverse gårdsloppisar och second hand-butiker fortsätter att försöka locka skivsamlare med dyra priser på vinylskivor som egentligen inte är värd ett nickel. Som sagt, 2023 kan bli bara bli bättre...

10 August Strindberg - Fröken Julie
Längst ner en skiva som är en lite udda fågel, för jag tror det är första gången jag skriver om en teaterplatta, och jag är ingen storföljare av varken teater eller August Strindberg. Däremot gillar jag gamla svenska filmer och den här boxen kändes så speciell att jag bara var tvungen att köpa den, även om den såg lite sliten ut på omslaget. Strindbergs klassiska drama om den förbjudna kärleksaffären mellan Fröken Julie och hennes betjänt Jean är här framförd 1958 av Inga Tidblad och Ulf Palme. I perfekt skick är denna värd 300 kronor på Discogs och då detta dessutom är en riktigt udda sak att hitta på second hand så är det klart att den ska finnas här!

9 Morrissey - Ringleader of the tormentors

Morrisseys åttonde platta är mer rockig än på länge och dessutom från eran när Morrissey fick en gigantisk revival som soloartist efter att i ett par decennier bara varit sedd som The Smiths begåvade sångare. Så för en tia var det riktigt kul att hitta en begränsad utgåva av den här plattan. Bonusmaterialet som följer med kanske är något svagt. Förvisso flaggas det för både poster och bonus-DVD. Men postern är bara en större bild på skivomslaget och DVD:n innehåller videon till singeln "You have killed me" samt två backstage-filmer. Men likväl är det en kul och speciell utgåva av en riktigt bra artist som hittades för en väldigt låg summa och det belönas med en plats på listan.

8 Maynard Ferguson & Chris Connor - Two's company
Här kommer vi till den första som jag redan har skrivit om i år och när jag hörde den så fick jag vissa aningar att den här nog borde ha en plats bland årets bästa fynd. För här möttes en av storbandsvärldens mest speciella ledare och en av dom mest bortglömda vokaltalanger i genren, Maynard Ferguson och Chris Connor. I en oförutsägbar och häftig storbandsupplevelse med fantastiskt arr av Ferguson och kanonsång av Connor så skapades en av dom allra bästa jazzplattorna någonsin!

7
 
The Jazz Combo from "I want to live!" (LP)

Otroligt att en film visar sig ha så otroligt mycket bra musik i sig och ändå vara en film som inte är en musikfilm utan en film med en sorglig och tragisk historia i sig. Flera gånger under årens lopp har musik från filmen "I want to live", om en prostituerad som blir oskyldigt anklagad och dömd till döden för ett mord, förekommit. För det finns två skivor kopplad till den; dels Johnny Mendel's lysande soundtrack med ett stjärnspäckat storband, och dels denna med musik från ett mindre band ledd av Gerry Mulligan. Gruppen förekommer i filmen faktiskt och ända sen jag hittade en EP från den här skivan så har jag velat ha tag i den. Och sök och du skola finna, i år dök den upp och den levererade så klart med höjdarlåtarna från EP:n och ett par låtar till. En fantastiskt relaxande och skön jazzupplevelse helt enkelt!

6 Herbie Mann - Brazil Blues

Jazzflöjtisten Herbie Mann hade en väldigt nära kontakt med Brasilien och dess musik och gjorde ett antal plattor med bossa nova och samba. Och den här plattan har en stor plats i mitt hjärta, både av musikaliska och nostalgiska skäl. Musikaliskt är det hur kanonbra som helst. Det är snyggt, lättsamt och rytmiskt utan att skapa för stor karnalvalskänsla. 
Nostalgiskt så fick jag den här skivan kopierad på kassett i högstadiet av en lärarinna och den fick mig att själv börja intressera mig för musik av den här sorten. Och till sist, efter mer än 30 år och lyssnandes på kassetten många gånger, så hittade jag skivan till den och mindes plötsligt omslaget och dess utseende. För mig bland det bästa Herbie Mann har gjort i karriären.

5 Depeche Mode - 101

Den här plattan var inte direkt ny för mig utan mer av en uppgradering till en version i bättre kvalitet än den jag hade. Men en uppgradering jag länge velat göra, men överallt mötts av skivor som kostat mellan 200-300 kronor. Depeche är ett starkt namn på marknaden! Men till slut så fann jag den här dubbel-CD:n på Selånger Marknad i fint skick för en femtilapp. Den ikoniska liveplattan som även var en konsertfilm med samma namn och som var inspelad 1988 på Rose Bowl i Pasadena i Kalifornien, med Dave Gahan i toppform, samt även en passande hyllning till ett av årets sorgligaste dödsfall, Depeche Andy Fletcher

4 Dick Twardzik - Complete recordings

I september skrev jag om ett av jazzens mest tragiska öden, den sorgligt bortglömde pianisten Dick Twardzik som spelade med dom stora, fastnade i drogträsket och dog under en turné med Chet Baker endast 24 år gammal. Twardzik släppte bara två plattor själv och dessa två släppte skivbolaget Lone Hill Jazz på en skiva, en riktigt bra skiva med en stil som liknar både Bud Powell och Lennie Tristano och som visar på att om Twardzik hade fått leva så vet man aldrig hur den karriären hade sett ut. 

3
 
Bunny Berigan's All-Stars - 1936 A demonstration of swing
Detta är en av dom mest speciella jazzplattorna i samlingen. För när man hittar radioutsändningar med jazz så är det i dom flesta fallen förstås konserter, men här så är det snarare frågan om en lektion. En lektion för tveksamma och dom som såg ner på jazzen om vad jazz och den då nya formen swing egentligen var. Lärare är 
Marshall Stearns och K. K Hanson och ett all-star-band ledd av vikarien Bunny Berigan och med både Bud Freeman och Teddy Wilson i sättningen står för den musikaliska demonstrationen. Och denna skola valde Alamac Records att släppa på vinyl för allmän lyssning och gav jazzfans en riktigt spännande och udda upplevelse och samlarobjekt!

2
The Alan Parsons Project - I robot/Pyramid/Eve/The turn of a friendly card (4LP-box)
Om man ska köpa plattor man redan har så är det förstås roligast att göra det i annorlunda former och det är ju detta sannerligen. För för en tia så hittade jag denna finfina box med fyra av The Alan Parsons Project's plattor, där tre av plattorna sen tidiga fanns i samlingen, men den här storslagna boxen är bara ett måste. Fyra klassiker från en av världens bästa producenter i en och samma utgåva, kan det bli bättre? Parsons som förövrigt spenderade 2022 till att släppa ett helt nytt album!

Chicago - Chicago at Carnegie Hall (4LP-box)
Ettan var alltså självklar för den lycka jag kände när jag på
vårens skivmässa när jag hittade den här fantastiska liveboxen med Chicago för endast en tjuga var obeskrivlig! Jag hade del tre och fyra av den på ett dubbelalbum sen tidigare. Det albumet är numera utgallrat och ersatt av denna kompletta box med ett band i toppform som fick chansen att spela på en av dom största scenerna i USA och ville föreviga alla fem spelningarna där. Den här boxen är väldigt tung om man ska plöja sig igenom alla fyra skivorna på en gång, men det är samtidigt ett otroligt häftigt musikaliskt tidsdokument från ett av världens bästa och ösigaste band med musik som är helt fantastiskt. Det var givet att Chicago skulle ta hem första platsen i år!

Också var det detta med årets låt. Musikaliskt så har det varit ett lite svagare år i år än 2021, som i mitt tycke levererade starkare låtar (i mina mått mätt alltså). Men synthmusiken från Tyskland har levererat starkt i år, med ett av dom i mitt tycke bästa banden just nu i toppform på sitt nya album. Jag talar om trion i Rroyce, som gör pumpande, energirik och stark synthmusik med starka melodier och sång. Deras "Paranoiac SL" och "Answers & Questions" är två av dom allra bästa låtarna i år! 

     Dessutom har det åter förekommit skrällar med artister som jag aldrig trodde jag skulle gilla något med som ändå har släppt kanonlåtar i år. Jag talar om 90-talsrockband som jag då totalavskydde, som Skunk Anansie, vars "Can't take you anywhere" var en av sommarens bästa låtar, eller Foo Fighters, som släppte den lysande låten "Love dies young", detta precis innan deras tragedi då deras trummis Taylor Hawkins avled i en drogöverdos. Också den artisten som gjort den bästa låten i år var en artist jag inte alls var gillade. Under 00-talet var Little Jinder för mig mamma Åsas struliga och ointressanta dotter. Men när jag hörde singeln "Solnedgångar" i våras så började något hända. Den var ju riktigt skön och bra! Och den smällde det bara till med uppföljarsingeln "Brustna hjärtans klubb", en bitterljuv, sentimental, klassisk och vacker ballad som smekte i höstmörkret! Detta är ju bara vackert och helmysigt! Och detta gör att Little Jinders "Brustna hjärtans klubb" blir årets låt 2022!

Så därmed kan jag sätta punkt på året 2022 och öppna den ännu oskrivna bok som heter 2023 och förstås önska alla läsare 
🎇 ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR! 🎇



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...