expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

torsdag 8 oktober 2020

Dom 50 bästa låtarna från 1985!

1985 är ett år som ligger mig väldigt varmt om hjärtat! Kanske främst eftersom det var det året då jag förälskade mig i popmusik och blev den popnörd jag är idag. Jag bodde vid Tracks på lördagarna hela hösten och Rakt Över Disc ledde till att jag satt hemma och försökte mixa och få låtarna att gå in i varandra, precis som Clabbe. Ja, också Lördagsbiten och Upp Till 13, om någon skulle önska en av mina nya favoritlåtar. Det var synthar i var och varannan låt och den då 10-årige jag älskade nästan allt - och gör så än, det mesta i alla fall! Men dessutom så tycker jag att 1985 var ett år då det kom otroligt mycket bra. Synthmusiken hade fått lite mer muskler och  tyngd och det var också mycket musik som stod med en fot i synthen och en fot i det som komma skulle under 80-talets slut och det lät bra och snyggt! Därför så är 1985 ännu en sorts riktmärke när jag blindköper billiga singlar på att det kan vara riktigt bra saker på skivan jag tittar på.

Så när samma Facebook-grupp som jag gjorde 1984-listan tillsammans med nu skulle fortsätta med 1985, så var jag inte sen att haka på med min lista, även om det var en av de svåraste listorna jag har gjort. Tidigare hade låtarna mer eller mindre funnits där bara till min njutning, nu skulle dom rankas för första gången. Vilka var trots allt sämre än andra? Men det gick och blev en lista på totalt 200 låtar, varav 50 av dom jag presenterar här. 

1 Propaganda - P-machinary
3 Go West - Call me
4 Bryan Ferry - Slave to love
5 Indochine - Canary bay
6 Anna-Lotta Larsson - Våga en dröm
7 Fake - Brick
8 Mr Mister - Broken wings
9 Paul Hardcastle - 19
10 Bryan Adams - Heaven
11 Depeche Mode - It's called a heart
12 Dead Or Alive - Into deep
13 Sandra - In the heat of the night
15 Madonna - Into the groove
16 Gary Moore - Empty rooms
17 New Order - Subculture
19 Kool & The Gang - Cherish
20 Simple Minds - Alive & Kicking
21 Thompson Twins - Don't mess with doctor dream
23 Michael Cretu - Samurai
24 Nasa - Point of view
26 Goombay Dance Band - Marlena
27 REO Speedwagon - Can't fight this feeling
28 Dire Straits - Brothers in arms
29 Tears For Fears - Head over heals
31 Madonna - Angel
32 Go West - Don't look down (the sequel)
33 Chicago - You're the inspiration
34 Pointer Sisters - Dare me
35 Scritti Politti - The word girl
36 The Cars - Tonight she comes
37 Sandra - Sister and brothers
38 King - The taste of your tears
39 Bad Boys Blue - You're a woman
41 Howard Jones - Life in one day
42 Kid Creole & The Coconuts - Endicotte
43 A-ha - Take on me
44 Eurythmics - There must be an angel (playing with my heart)
45 Phil Collins - Sussudio
46 Ratata - I dina ögon
48 Adolphson & Falk - Nu lever jag igen
49 Michael Cretu - Carte blanche
50 Modern Talking - Cheri cheri lady

1985 är ju förknippad med mycket som inte finns med bland dom 50. Som synes så är det många andra och tredje-hitar efter en artists/bands stora megahit. Det var många som jag skulle velat ha med här, men som fick hamna på platserna mellan 51 - 200 och jag ska inte rabbla några titlar för då riskerar alla låtar att komma med. Men trots allt så finns det en hel del klassiska 1985-låtar som jag lyssnade mycket på då och som kanske har blivit något sönderspelade med åren och mattats av, även om dom ännu framkallar en stor dos nostalgi. Som låtexempel så har jag här då valt ett par låtar som jag troligen inte kommer att skriva om i separata artiklar på en överskådlig framtid eftersom jag inte har singlarna och aldrig har sett till dom heller, Anna-Lotta Larssons lilla skräll på sjätte plats och den underbart sköna Ted Ström-låten "Våga en dröm" samt New Orders grymt underskattade trackshit "Subculture", som idag har blivit ett av bandets stora frågetecken, eftersom den ibland har känts som om man försökt radera den från bandets katalog. Ja, också vinnaren Propaganda förstås, även om jag har skrivit om "P:Machinery" förut. Men det vore väl på nåt sätt helgerån och inte ha med den nu!?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...